Czy można mieć dwa podpisy kwalifikowane? I czym właściwie różnią się od “zwykłych” podpisów elektronicznych?
Rodzaje podpisów elektronicznych
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2001 nr 130 poz 1450) definiuje trzy rodzaje podpisów elektronicznych:
- Podpis elektroniczny – najprostsza forma, dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej i które użyte są przez podpisującego jako podpis (art. 3 pkt 10). Przykładem może być podpis odręczny złożony na tablecie graficznym, skan podpisu, a nawet kliknięcie “Akceptuję” w regulaminie.
- Zaawansowany podpis elektroniczny – spełniający dodatkowe wymagania, m.in. jest unikatowo przyporządkowany podpisującemu i pozwala na identyfikację osoby podpisującej (art. 3 pkt 11). Przykładem może być podpis wykorzystywany w bankowości elektronicznej.
- Kwalifikowany podpis elektroniczny – rodzaj zaawansowanego podpisu elektronicznego, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego (art. 3 pkt 12 ustawy). To jedyny rodzaj e-podpisu, który ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny.
Po co Ci więcej niż jeden podpis kwalifikowany?
Skoro kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, możesz się zastanawiać, po co Ci więcej niż jeden? Otóż, posiadanie dwóch (lub więcej) podpisów kwalifikowanych może być przydatne w następujących sytuacjach:
- Rozdzielenie sfer życia: Możesz chcieć oddzielić sprawy prywatne od zawodowych, korzystając z jednego podpisu do załatwiania spraw urzędowych, a drugiego do podpisywania dokumentów firmowych.
- Podpisywanie dokumentów w imieniu różnych podmiotów: Jeśli prowadzisz kilka firm lub działasz jako pełnomocnik, możesz potrzebować oddzielnego podpisu dla każdej reprezentowanej jednostki.
- Kopia zapasowa: W przypadku awarii lub utraty jednego z podpisów, drugi będzie służył jako awaryjne rozwiązanie.
- Różne certyfikaty: Możesz wybrać podpisy kwalifikowane wystawione przez różnych dostawców, co może być przydatne w przypadku problemów technicznych z jednym z nich.
Cechy e-podpisów - zestawienie
Funkcjonalność i łatwość obsługi - wygoda przede wszystkim
Posiadanie dwóch podpisów kwalifikowanych jest całkowicie legalne i może okazać się praktyczne. Pamiętaj jednak, że każdy z nich wymaga oddzielnego certyfikatu i urządzenia do składania podpisu elektronicznego. I najważniejsze, podpisem kwalifikowanym może posługiwać się jedynie osoba, na którą został on wystawiony.
Dla lepszego zobrazowania przygotowaliśmy proste podsumowanie rodzajów podpisów.
Kwalifikowany podpis elektroniczny | Zaawansowany podpis elektroniczny | Podpis elektroniczny zwykły | |
jak wygląda? | podpis składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego. Opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego | podpis osobisty / e-dowód profil zaufany / podpis zaufany | m.in. zawarte w stopce wiadomości e-mail dane identyfikujące nadawcę takie jak imię i nazwisko |
wiarygodność identyfikacji tożsamości | wysoki | średni | niski |
umożliwia ustalenie tożsamości właściciela | TAK | TAK | TAK |
przyporządkowany tylko do jednej osoby – unikalny | TAK | TAK | NIE |
jest powiązany z podpisanymi danymi, że każda późniejsza zmiana jest rozpoznawalna | TAK | TAK | NIE |
równoważny własnoręcznemu podpisowi | TAK | NIE | NIE |
uznawany prawnie na arenie międzynarodowej | TAK | NIE | NIE |
opiera się na specjalnym certyfikacie podpisu elektronicznego | TAK | NIE | NIE |
bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu specjalnych certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń | TAK | NIE | NIE |
Jeżeli nadal masz wątpliwości odnośnie różnic między rodzajami podpisów elektronicznych i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji, czy potrzebujesz więcej niż jednego podpisu kwalifikowanego skontaktuj się z nami.
Chętnie doradzimy, który podpis wybrać i podpowiemy jak wykorzystać podpis SimplySign, nawet bez konieczności posiadania wielu podpisów.
Kwalifikowane podpisy SimplySign oraz Certum Mini
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z nami
Odpowiemy na Twoje pytania, znajdziemy pasujący Ci termin oraz doradcę w Gdańsku, Gdyni, Krakowie, Warszawie lub Wrocławiu.
Możesz również napisać od nas emaila [email protected].