Czy można posiadać dwa podpisy elektroniczne?

W dobie cyfryzacji coraz więcej spraw załatwiamy online. Umowy, deklaracje, wnioski – wszystko to możemy podpisać bez wychodzenia z domu, za pomocą podpisu elektronicznego. Ale czy wiesz, że istnieją różne rodzaje e-podpisów i możesz posiadać więcej niż jeden podpis kwalifikowany?

Czy można mieć dwa podpisy kwalifikowane? I czym właściwie różnią się od “zwykłych” podpisów elektronicznych?

Rodzaje podpisów elektronicznych

Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2001 nr 130 poz 1450) definiuje trzy rodzaje podpisów elektronicznych:

  • Podpis elektroniczny – najprostsza forma, dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej i które użyte są przez podpisującego jako podpis (art. 3 pkt 10). Przykładem może być podpis odręczny złożony na tablecie graficznym, skan podpisu, a nawet kliknięcie “Akceptuję” w regulaminie.
  • Zaawansowany podpis elektroniczny – spełniający dodatkowe wymagania, m.in. jest unikatowo przyporządkowany podpisującemu i pozwala na identyfikację osoby podpisującej (art. 3 pkt 11). Przykładem może być podpis wykorzystywany w bankowości elektronicznej.
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny – rodzaj zaawansowanego podpisu elektronicznego, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego (art. 3 pkt 12 ustawy). To jedyny rodzaj e-podpisu, który ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny.

 

Po co Ci więcej niż jeden podpis kwalifikowany?

Skoro kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, możesz się zastanawiać, po co Ci więcej niż jeden? Otóż, posiadanie dwóch (lub więcej) podpisów kwalifikowanych może być przydatne w następujących sytuacjach:

  • Rozdzielenie sfer życia: Możesz chcieć oddzielić sprawy prywatne od zawodowych, korzystając z jednego podpisu do załatwiania spraw urzędowych, a drugiego do podpisywania dokumentów firmowych.
  • Podpisywanie dokumentów w imieniu różnych podmiotów: Jeśli prowadzisz kilka firm lub działasz jako pełnomocnik, możesz potrzebować oddzielnego podpisu dla każdej reprezentowanej jednostki.
  • Kopia zapasowa: W przypadku awarii lub utraty jednego z podpisów, drugi będzie służył jako awaryjne rozwiązanie.
  • Różne certyfikaty: Możesz wybrać podpisy kwalifikowane wystawione przez różnych dostawców, co może być przydatne w przypadku problemów technicznych z jednym z nich.

Cechy e-podpisów - zestawienie

Funkcjonalność i łatwość obsługi - wygoda przede wszystkim

Posiadanie dwóch podpisów kwalifikowanych jest całkowicie legalne i może okazać się praktyczne. Pamiętaj jednak, że każdy z nich wymaga oddzielnego certyfikatu i urządzenia do składania podpisu elektronicznego. I najważniejsze, podpisem kwalifikowanym może posługiwać się jedynie osoba, na którą został on wystawiony. 

Dla lepszego zobrazowania przygotowaliśmy proste podsumowanie rodzajów podpisów.

 

 

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Zaawansowany podpis elektroniczny 

Podpis elektroniczny zwykły

jak wygląda?

podpis  składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego. Opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego

podpis osobisty / e-dowód

profil zaufany / podpis zaufany

m.in. zawarte w stopce wiadomości e-mail dane identyfikujące nadawcę takie jak imię i nazwisko

wiarygodność identyfikacji tożsamości

wysoki

średni

niski

umożliwia ustalenie tożsamości właściciela

TAK

TAK

TAK

przyporządkowany tylko do jednej osoby – unikalny

TAK

TAK

NIE

jest powiązany z podpisanymi danymi, że każda późniejsza zmiana jest rozpoznawalna

TAK

TAK

NIE

równoważny własnoręcznemu podpisowi

TAK

NIE

NIE

uznawany prawnie na arenie międzynarodowej

TAK

NIE

NIE

opiera się na specjalnym certyfikacie podpisu elektronicznego

TAK

NIE

NIE

bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu specjalnych certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń

TAK

NIE

NIE

Jeżeli nadal masz wątpliwości odnośnie różnic między rodzajami podpisów elektronicznych i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji, czy potrzebujesz więcej niż jednego podpisu kwalifikowanego skontaktuj się z nami. 

Chętnie doradzimy, który podpis wybrać i podpowiemy jak wykorzystać podpis SimplySign, nawet bez konieczności posiadania wielu podpisów.

Kwalifikowane podpisy SimplySign oraz Certum Mini

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z nami

+48 22 417 05 55

Odpowiemy na Twoje pytania, znajdziemy pasujący Ci termin oraz doradcę w Gdańsku,  Gdyni, Krakowie,  Warszawie lub Wrocławiu.

Możesz również napisać od nas emaila [email protected]. 

SimplySign podpisano
Już od 546,00 
SimplySign to innowacyjny, mobilny podpis elektroniczny, który eliminuje potrzebę korzystania z fizycznych kart i czytników. Dzięki kompatybilności z systemami Android, iOS, Windows i Mac OS, możesz podpisywać dokumenty z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Proces instalacji i aktywacji jest prosty i szybki, a uzyskanie certyfikatu może zająć zaledwie 30 minut przy weryfikacji online. Podpisuj się z pełną mocą prawną, zwiększając efektywność i bezpieczeństwo swojego przedsiębiorstwa firmy. Zainwestuj w SimplySign już dziś i przenieś swoją firmę na wyższy poziom cyfrowej mobilności!
Certum Mini - kwalifikowany podpis elektroniczny
Już od 529,00 
Certum Mini to wyposażony w czytnik i kartę kryptograficzną, kwalifikowany podpis, zgodny z certyfikacją eIDAS, Certum Mini jest kompatybilny z szeroką gamą programów biznesowych i systemami operacyjnymi MacOS, Windows i Linux. W pakiecie jest 5000 znaczników czasu miesięcznie, co dodatkowo gwarantuje autentyczność i integralność dokumentów.  Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa oferując pełną moc prawną i niezawodność. Inwestując w Certum Mini, zyskujesz bezpieczeństwo, wygodę i oszczędność czasu.
SimplySign odnowienie podpisano.pl
Już od 149,00 
Odnawianie podpisu elektronicznego SimplySign to kluczowy proces, który zapewnia ciągłość ważności i pełną moc prawną Twojego cyfrowego podpisu. Dzięki prostemu i szybkiemu procesowi odnowienia, który można przeprowadzić online, możesz przedłużyć ważność swojego kwalifikowanego podpisu elektronicznego o 1, 2 lub 3 lata. Proces odnowienia jest dostosowany do potrzeb użytkowników i gwarantuje oszczędność czasu oraz zasobów, eliminując konieczność ponownego przechodzenia przez płatną procedurę potwierdzenia tożsamości.
Już od 149,00 
Raz na rok, dwa lub trzy lata, w zależności od tego na jaki okres wystawiony został poprzednio Twój podpis kwalifikowany Certum Mini, konieczne jest jego odnowienie. Jeśli nie zrobisz tego w odpowiednim czasie, Twój podpis przestanie działać. W takim przypadku konieczne będzie nie tylko kupienie nowego certyfikatu, ale również przejście całej, płatnej procedury potwierdzenia tożsamości. Jeśli do końca terminu pozostało trochę czasu, zaznacz iż chcesz, aby okres odnowienie rozpoczął się z chwilą zakończenia ważności poprzedniego zakupu.
Jako cudzoziemiec możesz otrzymać kwalifikowany podpis bez fizycznej obecności w Polsce. Twoja tożsamość będzie potwierdzona zdalnie. W jej wyniku czego otrzymasz innowacyjny, mobilny podpis elektroniczny SimplySign, który eliminuje potrzebę korzystania z fizycznych kart i czytników. Kompatybilny z systemami Android, iOS, Windows i Mac OS. Proces instalacji i aktywacji jest prosty i szybki, a certyfikat może zostać wydany w 30 minut przy weryfikacji online. Zyskaj pełną moc prawną swoich podpisów elektronicznych. Inwestując w SimplySign, zapewniasz sobie mobilność i wygodę, proces potwierdzenia tożsamości online jest dostosowany do osób, które nie posiadają polskiego obywatelstwa.
Certum Mini QES podpisano.pl
Zdalne potwierdzenie tożsamości cudzoziemców w procesie wydawania podpisu kwalifikowanego Certum Mini. Podpis wyposażony w czytnik oraz kartę kryptograficzną jest kompatybilny z szeroką gamą programów biznesowych oraz systemami operacyjnymi MacOS i Windows. Podnosi bezpieczeństwo i efektywność prowadzenia biznesu. Dzięki kwalifikowanej certyfikacji online i zgodności z eIDAS, posiada moc prawną odręcznego podpisu. Inwestując w Certum Mini, zyskujesz bezpieczeństwo, wygodę i oszczędność czasu. Proces potwierdzenia tożsamości online przy jego wydawaniu jest dostosowany do obcokrajowców.
Przejście z Certum Mini to SimplySign - podpisano.pl
Przejście z Certum Mini na SimplySign pozwala na zwiększenie efektywności i wygody w zarządzaniu podpisami. SimplySign eliminuje potrzebę korzystania z fizycznych kart i czytników, umożliwiając podpisywanie dokumentów z dowolnego miejsca. Proces zamiany podpisów jest prosty i odbywa się tak samo jak odnowienie podpisu SimplySign, co gwarantuje szybką i bezproblemową migrację do nowego systemu.
Przejście z podspiu Szafir na SimplySign - podpisano.pl
Przejście z podpisu Szafir na SimplySign zwiększa  mobilność, wygodę i efektywność w zarządzaniu podpisami elektronicznymi. SimplySign oferuje nowoczesne podejście do podpisywania dokumentów, eliminując potrzebę korzystania z fizycznych kart i czytników. Proces zamiany podpisów jest prosty i odbywa się tak samo jak odnowienie podpisu SimplySign, co gwarantuje szybkie i bezproblemowe przejście na nowy system.

Sprawdź także:

Potrzebujesz pomocy?

Znajdź, czego szukasz