Czym się różni Token od PIN/PUK?
Na infolinii podpisano.pl słyszymy to regularnie: “Nie wiem, co to jest ten token…”,
“Wpisałem numer tokena zamiast PIN-u i teraz nic nie działa…” albo
“Czy token to to samo co PUK?”.
To nie Twoja wina – pojęcia są mylące, a komunikaty w aplikacjach nie zawsze pomagają. Dlatego poniżej wyjaśniamy, co jest czym i jak uniknąć kłopotów z podpisem kwalifikowanym.
Token, PIN i PUK – to nie to samo!
W kontekście podpisu kwalifikowanego, każdy z tych elementów pełni inną rolę:
- Token – to losowo generowany, jednorazowy kod weryfikacyjny (OTP – One-Time Password), który otrzymujesz w aplikacji mobilnej lub SMS-em. Token służy do autoryzacji podpisu elektronicznego np. w SimplySign. Token nie jest hasłem ani PIN-em! To chwilowy, dynamiczny kod działający podobnie jak kody z bankowości internetowej.
- PIN – to Twój osobisty, zdefiniowany kod, który wpisujesz przy każdym podpisywaniu dokumentu, jeśli korzystasz z rozwiązania Certum Mini lub SimplySign. To jakby klucz do Twojego podpisu elektronicznego. PIN jest stały (do momentu zmiany) i można go pomylić z tokenem, ale pełni zupełnie inną funkcję.
- PUK – używany w sytuacjach awaryjnych. Jeśli trzy razy wpiszesz błędny PIN, Twój podpis zostanie zablokowany. Wtedy trzeba użyć kodu PUK, żeby odblokować podpis i ustawić nowy PIN. Jeśli zablokujesz również PUK (już. po 3 błędnych próbach), podpis zostaje trwale zablokowany.
W którym podpisie co stosujemy?
SimplySign (Asseco):
- Podpisujesz mobilnie lub na komputerze
- Wpisujesz login, hasło
- Generujesz TOKEN – gdy potrzebujesz połączyć się z aplikacją na innym urządzeniu (np. SmartSign na desktopie). Gdy podpisujesz na telefonie, TOKEN nie będzie konieczny
- Wybierasz plik do podpisu i klikasz podpisz Wpisujesz PIN-u dla potwierdzenia podpisu
- W razie problemu z PIN-em, potrzebujesz PUK aby ustawić nowy PIN
- TOKEN jest generowany przez aplikację mobilną .
Certum Mini (czytnik + karta kryptograficzna):
- Podpisujesz na komputerze przy podłączonym czytniku USB z kartą z podpisem
- Wybierasz dokument do podpisu
- Klikasz podpisz
- Wybierasz klucz z podpisem (czyli swój czytnik USB z kartą z podpisem)
- Musisz podać PIN do karty,
- W razie problemu z PIN-em, potrzebujesz PUK aby ustawić nowy PIN,
- TOKEN tutaj nie występuje.
Najczęstszy błąd: Token zamiast PIN-u
To typowa sytuacja: klient korzysta z SimplySign, ale myśli, że potrzebuje “tego kodu z aplikacji”. Wpisuje token w miejsce PIN-u, trzy razy… i bum – blokada podpisu . Nie dlatego, że coś zepsuł, tylko dlatego, że system nie rozpoznaje tokena jako prawidłowego PIN-u.
Co robić?
- Nie panikuj. Podpis się zablokował, ale możesz go odblokować kodem PUK.
- Zaloguj się na panel.certum.pl na swoje konto, które założyłeś podczas instalacji podpisu.
- Na dashboardzie (główna strona po zalogowaniu) wybierz swój podpis, który zablokowałeś. W menu podpisu (trzy pionowe kropki) Wybierz opcję odblokuj PIN lub zmiana PIN/PUK.
- Wpisz kod PUK – jaki nadałeś podczas aktywacji
- Ustaw nowy PIN.
Jeśli nie masz PUK-u lub go zablokowałeś, konieczne będzie wyrobienie nowego certyfikatu i karty.
Kto przechowuje te dane?
Ani my (podpisano.pl), ani Asseco, ani Certum nie przechowujemy Twojego PIN-u czy PUK-u. To dane osobiste, znane tylko Tobie. Zgubienie tych informacji oznacza konieczność wydania nowych danych uwierzytelniających. Traktuj je jak dane do logowania do banku.
Podsumowując
- Token = kod jednorazowy, generowany w aplikacji mobilnej, służy do logowania się do certyfikatu (np. w SimplySign) w chmurze.
- PIN = kod służący do podpisywania, potwierdza on tożsamość osoby składającej podpis kwalifikowany, co nadaje dokumentowi moc prawną.
- PUK = kod ratunkowy do odblokowania PIN-u.
Nie mieszaj tych pojęć! W razie wątpliwości skontaktuj się z podpisano.pl. Pomożemy Ci odzyskać kontrolę nad podpisem.
Jeśli masz pytania, albo problem z dostępem do podpisu, zawsze możesz do nas napisać: [email protected]
Kwalifikowane podpisy SimplySign oraz Certum Mini
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z nami
Odpowiemy na Twoje pytania, znajdziemy pasujący Ci termin oraz doradcę w Gdańsku, Gdyni, Krakowie, Warszawie lub Wrocławiu.
Możesz również napisać od nas emaila [email protected].